Kennisbank

Home Blog Agro Goed – beter – best

Goed – beter – best

Duurzaamheid. Een modewoord dat overal te pas en te onpas wordt gebruikt en als een tovermiddel wordt gezien voor alle producenten van om het even welk product. Ook in bespiegelingen over de toekomst van de melkveehouderij komen we deze term veelvuldig tegen.

Topmanagers vanuit de zuivel, de veevoedersector en het bankwezen laten geen gelegenheid onbenut om te benadrukken hoe duurzaam hun organisatie al is en hoeveel duurzamer zij nog gaat worden. Niet gewoon melk produceren maar Planet-Proof, AH-melk, Vlog-melk en gefinancierd met een duurzame lening met rentekorting.

Door deelname aan deze programma’s krijgt de melkveehouder “uit naam van de consument” te maken met allerlei regels, eisen en beperkingen. Hiertegenover staat een toeslag op de melkprijs. Of deze door de consument wordt betaald of door collega melkveehouders die niet deelnemen aan het programma is niet altijd duidelijk.

Voor de individuele melkveehouder is dit ook om het even. Voor zijn bedrijf moet hij streven naar de hoogst haalbare melkprijs in zijn situatie. Hoe om te gaan met de vele regels. Veelal bedacht door mensen buiten de sector en niet altijd even praktisch uitvoerbaar en controleerbaar. Hoe ver moet dit gaan – wanneer ligt de lat hoog genoeg – goed – beter – best? En zien de consumenten door de bomen het bos nog?

Dat betekent een keus maken. Meegaan met de trend? Voorloper zijn of volger?

Met een negatieve bril op kunnen er allerlei bezwaren worden geopperd ten aanzien van de initiatieven om een onderscheidend melksegment aan te bieden. Geen enkele bedrijfstak kan het zich echter veroorloven om creativiteit en innovatie te negeren. Er verschijnen alternatieve producten op de markt. Hybride melk (en vlees) waarbij de koe tussen de plant en de consument wordt uitgehaald.

Voor een renderende melkveehouderij zijn de huidige ontwikkelingen daarom noodzakelijk. De lat ligt nooit te hoog. Competitie is er en zal blijven.

Gelukkig zien veel van de huidige generatie melkveehouders deze ontwikkeling als een uitdaging en niet als een bedreiging. Zij gaan voor best!

Delen:

Goed – beter – best

Duurzaamheid. Een modewoord dat overal te pas en te onpas wordt gebruikt en als een tovermiddel wordt gezien voor alle producenten van om het even welk product. Ook in bespiegelingen over de toekomst van de melkveehouderij komen we deze term veelvuldig tegen.

Topmanagers vanuit de zuivel, de veevoedersector en het bankwezen laten geen gelegenheid onbenut om te benadrukken hoe duurzaam hun organisatie al is en hoeveel duurzamer zij nog gaat worden. Niet gewoon melk produceren maar Planet-Proof, AH-melk, Vlog-melk en gefinancierd met een duurzame lening met rentekorting.

Door deelname aan deze programma’s krijgt de melkveehouder “uit naam van de consument” te maken met allerlei regels, eisen en beperkingen. Hiertegenover staat een toeslag op de melkprijs. Of deze door de consument wordt betaald of door collega melkveehouders die niet deelnemen aan het programma is niet altijd duidelijk.

Voor de individuele melkveehouder is dit ook om het even. Voor zijn bedrijf moet hij streven naar de hoogst haalbare melkprijs in zijn situatie. Hoe om te gaan met de vele regels. Veelal bedacht door mensen buiten de sector en niet altijd even praktisch uitvoerbaar en controleerbaar. Hoe ver moet dit gaan – wanneer ligt de lat hoog genoeg – goed – beter – best? En zien de consumenten door de bomen het bos nog?

Dat betekent een keus maken. Meegaan met de trend? Voorloper zijn of volger?

Met een negatieve bril op kunnen er allerlei bezwaren worden geopperd ten aanzien van de initiatieven om een onderscheidend melksegment aan te bieden. Geen enkele bedrijfstak kan het zich echter veroorloven om creativiteit en innovatie te negeren. Er verschijnen alternatieve producten op de markt. Hybride melk (en vlees) waarbij de koe tussen de plant en de consument wordt uitgehaald.

Voor een renderende melkveehouderij zijn de huidige ontwikkelingen daarom noodzakelijk. De lat ligt nooit te hoog. Competitie is er en zal blijven.

Gelukkig zien veel van de huidige generatie melkveehouders deze ontwikkeling als een uitdaging en niet als een bedreiging. Zij gaan voor best!

Bron: Tue, 07 May 2019 08:58:23 +0100