Kennisbank

Home Nieuws FIETS VAN DE ZAAK WORDT EEN STUK EENVOUDIGER

FIETS VAN DE ZAAK WORDT EEN STUK EENVOUDIGER

Bent u ook zo benieuwd wat Prinsjesdag ons binnenkort weer voor aantrekkelijk nieuws brengt? Wij wel.

Een regeling die al in concept bekend is, maakt ons helemaal vrolijk. Dat is de nieuwe regeling voor de fiets. Vanaf 2020 komt er naar verwachting een eenvoudige regeling voor de fiets en met name de verrekening van het privégebruik van de fiets. Nu moet de werkgever een administratie bijhouden voor de gereden kilometers en dat is natuurlijk een behoorlijke opgave, bijkans onmogelijk.

Voor een fiets van de zaak gaat vanaf 2020, net als nu al het geval is bij auto’s, een forfaitaire bijtelling gelden voor privégebruik. Dat betekent dat werkgevers geen administratie meer hoeven bij te houden voor ter beschikking gestelde fietsen. Bij een ter beschikking gestelde fiets, is de fiets het eigendom van de werkgever. Momenteel is zo’n fiets onbelast als de werknemer deze alleen gebruikt woon-werk-verkeer. Als hij de fiets ook privé gebruikt,  wordt door de belastingdienst de waarde in het economisch verkeer van het privégebruik van die fiets gezien als belastbaar loon van de werknemer.

Huidige rekenmethode fiets van de zaak

Voor werkgevers geldt nu dat, dat zij van de werknemer moeten vernemen hoeveel privékilometers er gereden zijn. Dit bedrag wordt vervolgens vermenigvuldigd met het fiscaal onbelaste bedrag aan kilometervergoeding voor fietsen (€ 0,19/kilometer). Een eigen bijdrage van de werknemer voor het privégebruik wordt van dit bedrag weer afgetrokken. Zowel medewerker als werkgever moeten dus een flinke administratie bijhouden.

Stel er wordt gedurende een maand 65 kilometer privé gereden, dan moet, indien geen sprake is van een vergoeding voor het privégebruik aan de werkgever, € 12,35 (65 x € 0,19) bij het inkomen worden geteld. Alleen door de administratieve lasten natuurlijk zeer onaantrekkelijk voor de werkgever en werknemer.

Rekenmethode vanaf 1 januari aanstaande: 7 procent bijtelling

In 2020 worden de regels voor een ter beschikking gestelde fiets makkelijker. Werkgevers die een normale fiets of elektrische fiets (speed pedelec) ter beschikking stellen aan een medewerker, gaan rekenen met een forfaitaire bijtelling van 7 procent per jaar voor het privégebruik van de fiets. De regels zijn dus vergelijkbaar met een leaseauto van de zaak.

Rijdt uw werknemer op dezelfde fiets ter waarde van € 1.000,– (inclusief BTW), dan wordt jaarlijks 7 procent van die waarde (€ 70,–  per jaar of € 5,83 per maand) bij het loon geteld. In vele gevallen goedkoper voor de werknemer, plus vele malen eenvoudiger. Er hoeft geen complexe administratie meer rond het privégebruik van de fiets bij te worden gehouden.

Eigen fiets

Aan de medewerker die met de eigen fiets naar het werk komt, kan de werkgever, net als nu het geval is, een onbelaste kilometervergoeding van € 0,19 per kilometer betalen. De kosten van verzekeringen, onderhoud, degelijke sloten kunnen niet aanvullend worden vergoed, dat wordt geacht bij de vergoeding van € 0,19 per kilometer in te zijn begrepen.

Fietsenlease

Net als voor auto’s kan het zinnig zijn om een een leaseplan voor fietsen van de zaak te hebben. Op die manier wordt het mogelijk de fiets van de zaak een standaard onderdeel van de arbeidsvoorwaarden te maken en onder gelijke voorwaarden aan de medewerkers aanbieden. Voor werkgevers betekent dat vaak dat zijn de fietsen tegen gunstigere kosten en voorwaarden kunnen inkopen en dat zij onderhoudscontracten en verzekeringen goedkoper kunnen afsluiten.

 

 

Bron: Wed, 16 Oct 2019 09:14:52 +0100

Delen:

Fiets van de zaak wordt een stuk eenvoudiger

Fiets van de zaak

Bent u ook zo benieuwd wat Prinsjesdag ons binnenkort weer voor aantrekkelijk nieuws brengt? Wij wel.

Een regeling die al in concept bekend is, maakt ons helemaal vrolijk. Dat is de nieuwe regeling voor de fiets. Vanaf 2020 komt er naar verwachting een eenvoudige regeling voor de fiets en met name de verrekening van het privégebruik van de fiets. Nu moet de werkgever een administratie bijhouden voor de gereden kilometers en dat is natuurlijk een behoorlijke opgave, bijkans onmogelijk.

Voor een fiets van de zaak gaat vanaf 2020, net als nu al het geval is bij auto’s, een forfaitaire bijtelling gelden voor privégebruik. Dat betekent dat werkgevers geen administratie meer hoeven bij te houden voor ter beschikking gestelde fietsen. Bij een ter beschikking gestelde fiets, is de fiets het eigendom van de werkgever. Momenteel is zo’n fiets onbelast als de werknemer deze alleen gebruikt woon-werk-verkeer. Als hij de fiets ook privé gebruikt, wordt door de belastingdienst de waarde in het economisch verkeer van het privégebruik van die fiets gezien als belastbaar loon van de werknemer.

Huidige rekenmethode fiets van de zaak

Voor werkgevers geldt nu dat, dat zij van de werknemer moeten vernemen hoeveel privékilometers er gereden zijn. Dit bedrag wordt vervolgens vermenigvuldigd met het fiscaal onbelaste bedrag aan kilometervergoeding voor fietsen (€ 0,19/kilometer). Een eigen bijdrage van de werknemer voor het privégebruik wordt van dit bedrag weer afgetrokken. Zowel medewerker als werkgever moeten dus een flinke administratie bijhouden.

Stel er wordt gedurende een maand 65 kilometer privé gereden, dan moet, indien geen sprake is van een vergoeding voor het privégebruik aan de werkgever, € 12,35 (65 x € 0,19) bij het inkomen worden geteld. Alleen door de administratieve lasten natuurlijk zeer onaantrekkelijk voor de werkgever en werknemer.

Rekenmethode vanaf 1 januari aanstaande: 7 procent bijtelling

In 2020 worden de regels voor een ter beschikking gestelde fiets makkelijker. Werkgevers die een normale fiets of elektrische fiets (speed pedelec) ter beschikking stellen aan een medewerker, gaan rekenen met een forfaitaire bijtelling van 7 procent per jaar voor het privégebruik van de fiets. De regels zijn dus vergelijkbaar met een leaseauto van de zaak.

Rijdt op dezelfde fiets ter waarde van € 1.000,– (inclusief BTW), dan wordt jaarlijks wordt nu 7 procent van die waarde (€ 70,– per jaar of € 5,83 per maand) bij het loon geteld. In vele gevallen goedkoper voor de werknemer, plus vele malen eenvoudiger. Er hoeft geen complexe administratie meer rond het privégebruik van de fiets bij te worden gehouden.

Eigen fiets

Aan de medewerker die met de eigen fiets naar het werk komt, kan de werkgever, net als nu het geval is, een onbelaste kilometervergoeding van € 0,19 per kilometer betalen. De kosten van verzekeringen, onderhoud, degelijke sloten kunnen niet aanvullend worden vergoed, dat wordt geacht bij de vergoeding van € 0,19 per kilometer in te zijn begrepen.

Fietsenlease

Net als voor auto’s kan het zinnig zijn om een een leaseplan voor fietsen van de zaak te hebben. Op die manier wordt het mogelijk de fiets van de zaak een standaard onderdeel van de arbeidsvoorwaarden te maken en onder gelijke voorwaarden aan de medewerkers aanbieden. Voor werkgevers betekent dat vaak dat zijn de fietsen tegen gunstigere kosten en voorwaarden kunnen inkopen en dat zij onderhoudscontracten en verzekeringen goedkoper kunnen afsluiten.